Актуальні питання практики

Ринок земель с.г. призначення

Законом України від 28.04.2021 р. № 1423-IX з 01.01.2023 р. вводиться 2 види контролю за охороною земель: з боку ОМС та громадський.

За невиконання розпоряджень чи приписів держінспекторів виконавчих органів ОМС (сільських, селищних, міських рад) або створення перешкод у їхній діяльності штраф на посадових осіб 255 – 765 грн. (ст. 188-56 КУпАП), а за недопущення їх до здійснення контролю: штраф на посадових осіб 17000 – 34000 грн. Інспектори мають право на складення протоколів про адмінправопорушення за: 1) порушення правил використання земель (ст. 53 КУпАП); 2) самовільне зайняття земельної ділянки (ст. 53-1 КУпАП); 3) знищення межових знаків меж землекористувань (ч. 1 ст. 56 КУпАП).

Крім того, з 28.04.2021 р. ст. 190 ЗКУ вводиться громадський контроль громадськими інспекторами, які призначаються Держкомземом, Держекоінспекцією та ОМС, з повноваженнями складення протоколів про адмінправопорушення за невжиття заходів по боротьбі з бур’янами (ч. 2 ст. 52 КУпАП), порушення правил використання земель (ст. 53 КУпАП), самовільне зайняття ділянки (ст. 53-1 КУпАП), незаконне заволодіння поверхневим шаром (ст. 53-4 КУпАП) та порушення строків повернення тимчасово зайнятих земель або неприведення їх у придатний стан (ст. 54 КУпАП).

Відповідно до п. 24 Перехідних положень ЗКУ з 27.05.2021 р. землями комунальної власності ТГ вважаються всі землі держвласності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких ТГ. Перехід ділянок із державної у комунальну власність не є підставою для зміни чи припинення права оренди, суборенди, емфітевзису на такі ділянки. Заміна старого розпорядника землі на нового вчиняється за згодою сторін (ч. 4, 5 ст. 1481 ЗКУ).

ОМС мають право земельні ділянки, надані у постійне користування зі земель державної та комунальної власності, вилучати для суспільних та інших потреб. Проте таке вилучення може бути лише за письмовою згодою землекористувачів. У разі їх незгоди – у судовому порядку (ст. 149 ЗКУ).

Виходячи з ч. 3 ст. 20 ЗКУ, власник земельної ділянки без дозволу адміністрації чи ОТГ на розробку проекту землеустрою зможе змінити цільове призначення ділянки з с.г. на нес.г. і відчужити її іноземцю, особі без громадянства чи іноземній юрособі. У разі розміщення на ділянці нерухомого майна та реєстрації на ньому права власності, іноземець, особа без громадянства чи іноземна юрособа набуде у власність фактично ділянку с.г. призначення.

Гранична площа с.г. ділянки державної чи комунальної власності, право оренди якої ОМС може виставляти на торги – не більше 20 га (ч. 2 ст. 136 ЗКУ).

Розроблення агрохімічного паспорта не є обов’язковим у разі передання ділянки у власність або користування (ч. 7 ст. 37 Закону про охорону земель).


Коментарі